Сьогодні
ми звикли до зручних у користуванні технічних приладів, таких як, наприклад,
телевізор, мобільний телефон, Інтернет і подібне. Але у дев’ятнадцятому
столітті люди навіть не могли уявити життя своїх нащадків. Вони вірили в силу
науки, навіть не здогадуючись, які наслідки це може мати.
Французький
письменник Жуль Верн говорив: «Хоч би там що я писав, хоч би там що вигадував —
я завжди стою на ґрунті дійсності. Вже близька та пора, коли наукові відкриття
перевершать силу уяви ». У романі «П’ятнадцятирічний капітан» Ж. Верн не
вдається до наукових передбачень та відкриттів, які наявні у наступних його
книжках («Двадцять тисяч льє під водою», «Таємничий острів»). Проте у творі
наскрізною є думка про вирішальну роль науки у подальшому розвитку людства.
Письменник
передбачав гармонійний прогрес, що поєднував інтелектуальне і духовне
удосконалення людського суспільства. Він підкреслював, що тільки сильні духом
люди здатні на прорив у майбутнє. Наука не підкріплена практичною метою, наука
заради самої науки не має права на існування.
Згадаємо одного із героїв роману —
ентомолога кузена Бенедікта, який присвятив усе своє життя вивченню
членистоногих класу комах. Письменник підкреслює, наскільки широкими є знання
ентомолога. Насправді клас комах налічує аж десять рядів, причому кожен ряд налічує
ще кілька тисяч видів.
Кузен Бенедікт вирушив у подорож
тільки через свою пристрасть до ентомології. Він носив у спеціальній бляшанці
на паску всю зібрану колекцію комах, передчасно застрахувавши і заплативши
високий внесок.
Наука замінювала кузену Бенедікту повноцінне
життя: замість жінки та дітей у нього була велика родина членистоногих класу
комах. Науковець опікувався тільки поповненням колекції і мріяв, що знайде нову
комаху, яка зробить його ім’я безсмертним.
Натомість Дік Сенд, п’ятнадцятирічний
юнак, якого доля примусила взяти на себе турботи дорослого чоловіка, прекрасно
усвідомлював значення нових знань. Ще з раннього дитинства він став навчатися
моряцького ремесла: «Офіцери зацікавилися допитливим, здібним до науки
хлопчиком і залюбки ділилися з ним своїми знаннями та досвідом». Будучи юнгою,
Дік Сенд не збирався зупинятися на досягнутому, він мріяв колись стати
моряком..
На відміну від кузена Бенедікта Дік
Сенд був особистістю вольовою, шляхетною і людяною. Він не знав, що таке
вагання, суперечності, сумніви. Обравши мету, він йшов до неї, долаючи всі
труднощі й небезпеки. І найголовніше — свої знання юнак використовував на
благо. Вони не лежали в його голові непотрібним вантажем, а слугували для
порятунку людей.
Для того щоб впевнитися у справедливості
вищесказаного, згадаймо, два епізоди з роману. Перший пов’язаний із Діком
Сендом. Команда корабля «Пілігрим» на чолі з капітаном Халом загинула.
Фактично на кораблі залишилася лише
одна людина, здатна керувати великою машиною, — п’ятнадцятирічний капітан Дік
Сенд. Юнак розумів велику відповідальність, яку взяв на себе, проте ухилятися
від неї не хотів: «Очі всіх супутників були звернені на нього. І, прочитавши в
цих очах беззастережну довіру, Дік Сенд у кількох словах сказав, що люди можуть
цілком покластися на нього». Хлопець взяв на себе відповідальність і врятував
людей, які йому довіряли. У той же час кузен Бенедікт мав широкі знання, але
застосувати їх на користь ближніх не умів і не хотів. Коли переслідувані рабо-
торгівцями люди сховалися у термітнику, кузен Бенедікт не зміг відразу
з’ясувати, чому комахи покинули свою домівку. Та й що казати, науковець —
останній, хто зрозумів, що пасажири «Пілігрима» опинилися не в Америці, а в
Африці.
Хоча факти впевнено свідчили про
місце перебування потерпілих катастрофу, кузен Бенедікт мріяв про майбутню
славу і не довіряв ані своїм очам, ані передчуттям. У романі «П’ятнадцятирічний
капі-
тан» Ж. Верн возвеличує науку, яка в руках
сильних, мужніх справедливих людей перетворюється на знаряддя удосконалення
світу. Водночас письменник, передчуваючи майбутні техногенні катастрофи,
застерігає від необачного використання наукових знань.
Немає коментарів:
Дописати коментар